PaleodieetHet paleodieet begint weer veel terrein te winnen op het gebied van diëten. Het paleodieet is gebaseerd op de voedingswijze van onze voorouders in het Paleolithicum  (ook wel Oude Steentijd genoemd). Deze periode duurde van 2,5 miljoen jaar geleden tot ongeveer 12.000 jaar geleden. 

Het dieet bestaat vooral uit vlees, vis, groenten, fruit, wortels en noten. Vlees wordt alleen gegeten van dieren die zich ook met grassen gevoed hebben. In het paleodieet zijn geen granen, peulvruchten, zuivel, zout, geraffineerde suikers of verwerkte oliën. Sinds de intrede van de landbouw denken is de mens genetisch nauwelijks tot niet veranderd. Door de nauwelijks genetische verandering, wordt gedacht dat het paleodieet ideaal is voor de mens omdat die het eetpatroon van de voorouders nabootst. In feite kun je van de ingrediënten van het paleodieet veel gezonde recepten maken. Naast gezond eten is het trainen van het lichaam een mooie manier om in vorm te blijven. Een goede spier om te trainen is de buikspier met de beste buikspieroefeningen behaalt u goed resultaten om uw lichaam te veranderen.

 

 

Voordelen van het paleodieet

De voordelen van het paleodieet zijn eigenlijk vrij simpel samen te vatten, namelijk:

  • Je krijgt minder slechte voeding binnen: In het paleodieet verwijder je bewerkte voeding, suikers en geraffineerde koolhydraten zo veel mogelijk uit je voedingsschema. In het paleodieet zitten ook veel voedingsmiddelen die de invloed op je gezondheid positief stimuleren. De meeste mensen hebben niet door dat de voedingstoffen die in bijvoorbeeld brood, rijst en pasta ook negatief op de gezondheid werken. Je schrapt de ‘dikmakers’ helemaal uit je voedingspatroon.
  • Je eet meer goede voeding: Met een paleodieet ga je meer noten, zaden, vis en groenten eten. Door deze voedingsmiddelen krijg je meer vitamines, mineralen, voedingsvezels en gezonde vetten binnen. Ook gaat de eiwitinname enorm omhoog. Eiwitten en vetten onderdrukken de honger. Daarom zul je met een paleodieet, in tegenstelling tot andere diëten, met minder honger sneller afvallen.
  • Het paleodieet bevordert je welzijn: Reacties van mensen die een paleodieet volgen zijn ook vaak verschillend, per persoon zijn andere voordelen te herkennen. Zo zijn er meldingen binnen van mensen die een gezondere haar en huid krijgen. Ook hebben mensen minder last van allergieën. Weer anderen zeggen dat de nachtrust heel erg bevordert is, meer energie hebben en zich fitter voelen. Zo heeft het paleodieet dus niet alleen effect op je gezondheid, maar ook op je welzijn wat natuurlijk ook erg belangrijk is.

 

Nadelen van het paleodieet

Ieder dieet heeft zo zijn nadelen, zo heet het paleodieet ook enkele nadelen. De nadelen van het paleodieet zijn als volgt:

  • Leven van toen en nu: Het leven van de mensen tegenwoordig is heel anders als die van de jagers en verzamelaars. In die tijd bestond nog geen werkweek zoals we het nu kennen, de oermens was veel actiever. Ook ademde men toen schone lucht in omdat ze de hele dag buiten waren. Ook moesten ze zich aanpassen aan de weersomstandigheden.
  • De oermens deed aan vasten: Tegenwoordig eten we een ontbijt, middageten en avondeten. Destijds was dat anders, de oermens deed aan vasten omdat het noodgedwongen was. Daarnaast at men ook meestal pas na een actieve dag. Toch is erg vaak aangetoond dat vasten erg gezond is en helpt met afvallen, ook maakt het tijdstip van het nuttigen van de maaltijden een groot verschil.
  • Paleodieet is slecht voor het milieu: Het paleodieet vraagt om meer grond dan dat we hebben. De grote nadruk van het dieet ligt op biologisch vlees en verantwoord vlees. Het zou wel beter zijn als iedereen biologisch vlees gaat eten en minder vlees gaat eten dan dat er nu gebeurd. Vervang het aantal vlees dat we nu eten met vis en plantaardig voedsel en we zijn dan niet alleen gezonder bezig, het is ook beter voor het milieu.

 

Is het paleodieet aan te raden?

Het paleodieet heeft enorme invloed op je leefstijl. Er zijn mensen die enorm blij zijn met het dieet, maar het kan ook heel erg tegen je werken. Zo mag je als je het dieet heel serieus neemt helemaal geen zuivelproducten en peulvruchten eten. Deze producten helpen ook op een gezonde manier je gewicht te verliezen. Af en toe kwark, yoghurt of kaas eten kan geen kwaad, je moet het alleen niet te vaak binnen krijgen. Peulvruchten zijn daarin tegen weer goede vervangers voor pasta, aardappels en rijst.

Mensen die een paleodieet volgen zien het ook als een soort religie, dat is wel een nadeel maar het kan je ook steun bieden. Veel aanhangers vinden dat iedereen het dieet zou moeten volgen en oordelen daarom ook snel over mensen die het dieet niet volgen. Dat is wel jammer, het is niet duidelijk of het paleodieet daadwerkelijk het perfecte dieet is voor het lichaam. Het is belangrijk om te doen wat voor je zelf goed voelt en een klein beetje experimenteren met gerechten en voedingsstoffen kan nooit geen kwaad.

Uiteraard bepaal je zelf natuurlijk hoe streng je het dieet volgt. Als je bijvoorbeeld 2 à 3 dagen paleo per week volgt, dan kan dat ook al een heel gunstig effect hebben op je gewichtsverlies. Als je op een gegeven moment merkt dat het werkt raak je er aan gewend en wil je misschien wel meerdere dagen per week volgens het paleodieet eten. Ondanks dat ik het niet eens ben met alle aspecten van het paleodieet, biedt het wel handvatten om op relatief makkelijke manieren veel gezonder te gaan leven en van suikerverbranding naar vetverbranding gaan.